Een eerste indruk! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Hanne Elst - WaarBenJij.nu Een eerste indruk! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Hanne Elst - WaarBenJij.nu

Een eerste indruk!

Blijf op de hoogte en volg Hanne

18 Maart 2016 | Portugal, Coimbra

Woensdag 17/03 was het dan zover, voor de eerste keer op stage! Onze shift startte om 8 uur. Iedereen werd verwacht in het briefinglokaal. Er zaten zo een 10 mensen, geen idee wie de nacht had gehad, wie de vroege en wie nu juist verpleegkundige was of niet. Na de shift worden eerst de parameters genomen, bloeddruk en saturatie. Dit met een bloeddrukmeter op wielen en die je ook telkens in het stopcontact moet steken.
Na het nemen van de parameters wordt dan de medicatie klaargemaakt. Dit wordt gedaan in een klein lokaaltje, maar alle verpleegkundige moeten tegelijk hun medicatie hebben waardoor het een grote chaos was. Ze maken er ook geen gebruik van verzorgingskarren maar van metalen bakjes. Ze gebruiken het zowel voor de medicatiebedeling alsook voor de verzorging van de patiënten. Wat me ook opviel was dat bijna alle patiënten enkel een “slotje” hadden en dus bijna alle medicatie in shot werd gegeven.
Nadien konden we dan eindelijk starten met de verzorging. De assistent verpleegkundige hadden al proper linnen klaargelegd en een waskom. We konden dus meteen van start gaan. Er zijn kamers met drie bedden, maar van gordijnen tussen de bedden is geen sprake. Tot zover de privacy van de patiënt. Ze wassen hier ook niet met washandjes maar met kompressen en goed gaat dat niet hoor!
Verder is het altijd afwachten of er wel genoeg linnen aanwezig is of handdoeken. Indien dit niet het geval is worden ofwel de lakens niet vervangen of worden lakens als handdoeken gebruikt.
Ook sondevoeding kennen ze op mijn dienst niet. Een soort papje wordt opgetrokken in een spuit en zo gegeven aan de patiënt, ook ’s middags wordt de soep gewoon opgetrokken en meteen gegeven.
Na de verzorging werd dan de wondzorg gedaan. Er moest een drain worden uitgetrokken, een stitch cutter kende ze wel, maar de pincetten waren op of die hadden ze gewoon niet. De verpleegkundige zei me dat ik met men handen moest leren werken. Ze nam het draadje van de drain dus gewoon vast met haar handen ipv met een pincet.
Nadat alle verzorgingen waren gedaan moest alles nog elektronisch geregistreerd worden. Alles wat je hebt gedaan moet je invullen, ze was hier dan ook zeker een uur per dag mee bezig. Tot zover mijn eerste stagedag!
Donderdag 18/03 was het de verjaardag van de school, we werden verwacht om 11 uur. Er werd 2 uur lang een speech gehouden in het Portugees waar we dus bijna niets van konden verstaan, nadien was het dan gratis lunch.
Vandaag vertrekken we voor een weekje op roadtrip. Het is hier paasvakantie dus we mogen niet op stage. We trekken richting het zuiden, volgende week uitgebreid verslag hierover!
Tot volgende week vrijdag!

Hanne

14 maart 2016 is het zover! Dan trekken met zen vieren richting Coimbra voor ons buitenlands avontuur. Onze stage start pas op 29 maart wat ons ruim voldoende de tijd geeft om alle administratie in orde te brengen en ook al wat van het land te kunnen genieten. Ik loop net als Eline gedurende 10 weken stage op neurochirurgie in het Universitair ziekenhuis van Coimbra. Tijdens de komende 3 maanden zal ik jullie via deze weg op de hoogte proberen te houden!

Actief sinds 24 Feb. 2016