Eindelijk goei weer! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Hanne Elst - WaarBenJij.nu Eindelijk goei weer! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Hanne Elst - WaarBenJij.nu

Eindelijk goei weer!

Blijf op de hoogte en volg Hanne

25 April 2016 | Portugal, Coimbra

Hallo,

Dinsdag had ik de vroege dienst, ‘s avonds zijn we voor het eerst naar de fitness geweest. Na een maand eindelijk nog eens gesport, dat werd tijd! Op woensdag had ik de late dus in de voormiddag veel tijd gehad om voor school te werken. ‘s Avonds wilde Britt en ik nog eens weggaan, maar nu blijkt dat de studenten hier op woensdag niet uitgaan, we waren dus op tijd terug thuis. Op donderdag had ik een vrije dag dus zijn we naar de winkel geweest en hadden we Portugese les. Wat het Portugees betreft, het blijft een heel moeilijke taal. Ik begin wel meer en meer te verstaan dus ze hoeven niet meer te roddelen over mij waar ik bij sta want dat heb ik gehoord. Zelf babbelen lukt nog niet, ik kan hooguit enkele woorden zeggen, maar met wat gebaren en enkele Engelse en Franse woorden ertussen verstaan de patiënten mij hier wel.
Vrijdag had ik eerst de vroege tot 16u om dan om 23u te starten met de nacht. Eerst werd er gebriefd, nadien namen we alle medicatie klaar en dan gingen we even kijken bij onze patienten. We hoefden maar twee patiënten te draaien, de rest sliep of had geen hulp nodig. Om half 1 gingen we iets eten en dan kwam de verrassing. Het is hier de gewoonte om te slapen tijdens de nachtshift. Opeens kwamen er matrassen en zetelbedden tevoorschijn. Ik mocht lakens en een kussen gaan halen en om half 2 lag ik daar dan in het briefinglokaal. Veel heb ik niet geslapen want de deur blijft open zodat ze steeds de patiënten konden horen. Als er een patiënt was die iets nodig had moesten we ook opstaan. Uiteindelijk ging onze wekker terug om 6u. We moesten enkel de parameters nemen bij onze patiënten en deelden de medicatie van 7u uit. Om 8u start de shift van de vroege dus was het enkel nog briefing. Het was dus een zeer rustige nacht, een groot verschil tov Belgie waar ‘s nachts alle medicatie moet worden klaargezet en je dus hard moet werken. Het voorbije weekend was het weer ineens een pak beter weer tegenover de voorbije weken, eindelijk genieten van het zonnetje! Zaterdagavond zijn we met zen vieren eerst iets gaan eten in het shoppingcentrum en nadien cocktails gaan drinken in een gezellig barretje dichtbij de residentie. Anse en Eline hadden zondag de vroege dus zij gingen slapen nadien. Britt en ik zijn opnieuw naar de what’s up doc geweest. We zijn er al een aantal keren geweest dus beginnen het volk al wat te kennen daar. We zijn nadien ook voor het eerst in een andere discotheek geweest. Hier bleken de studenten geneeskunde uit te gaan, het was er ook gezellig met goeie muziek. Nadien zijn we nog naar NB geweest. Om 7u ging er het licht aan en stopte de muziek, het was dus duidelijk tijd om naar huis te gaan. Toen we uiteindelijk thuis kwamen, vertrokken Eline en Anse al naar het ziekenhuis voor hun vroege dienst. Het was een leuke avond en weer heel wat nieuwe mensen leren kennen. Zondag hebben we meegedaan met de colorrun. We kregen een wit tshirt en een zakje met gekleurd poeder. We waren nog niet gestart of we hadden al alle kleuren van de regenboog. Er werd hier niet gelopen enkel gewandeld, we zijn dus wel een tijdje onderweg geweest. Nadien was er nog een feestje, dit op dezelfde plaats als de queima das fitas. Nog een kleine twee weken en het is al zover. Iedereen is er nu al over bezig en het belooft het feest van’t jaar te worden, ik ben dus heel erg benieuwd. Dat de Portugese goed kunnen feesten is nu al duidelijk geworden, al gaat dat tijdens die week alleen nog maar verder bevestigd worden denk ik! Deze week 5 dagen stage en dan krijg ik alweer bezoek, deze keer van Jolien, Daphne en Marlies.

Tot de volgende!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Hanne

14 maart 2016 is het zover! Dan trekken met zen vieren richting Coimbra voor ons buitenlands avontuur. Onze stage start pas op 29 maart wat ons ruim voldoende de tijd geeft om alle administratie in orde te brengen en ook al wat van het land te kunnen genieten. Ik loop net als Eline gedurende 10 weken stage op neurochirurgie in het Universitair ziekenhuis van Coimbra. Tijdens de komende 3 maanden zal ik jullie via deze weg op de hoogte proberen te houden!

Actief sinds 24 Feb. 2016
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 4222

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 12 Juni 2016

Buitenlandse stage- Coimbra

Landen bezocht: